علائم کبد چرب | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

علائم مخفی بیماری کبد چرب را بشناسید!

در صورتی که هرکدام از فاکتورهای خطر زیر را در خود حس میکنید با پزشکتان جهت وجود کبد چرب مشورت کنید.

  • اگر شما تمایل به پرخوری دارید:

یک علامت اولیه کبد چرب پرخوری است ممکن است شما دائما احساس گرسنگی داشته باشید یا ولع شدید برای خوردن مواد قندی داشته باشید.

اگر ما مصرف بیش از حد کالری ها داشته باشیم بویژه کالری هایی که سرشار از مواد قندی است طی یک دوره زمانی طولانی برای ما پیامدهای منفی در بر خواهد داشت ما توصیه می کنیم برنامه غذایی روزانه خودتان را به خاطر داشته باشید تا بتوانید میزان مصرف مواد قندی و چربی را حساب کنید.

  • اگر شما افزایش وزن و بزرگ شدن دور شکم داشته باشید.

بیماران با افزایش وزن در خطر بیماری کبد چرب هستند از آنجایی که شیوع افزایش وزن در سراسر جهان در حال افزایش است توجه به این مسئله خیلی مهم است. وقتی که BMI افزایش پیدا می کند و بیش از ۳۰-۳۵ یا ۴۰ می رسد شیوع بیماری کبد چرب شروع به افزایش پیدا می کند. BMI از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر قد برحسب متر به توان ۲ بدست می آید.

  • اگر سطح کلسترول خون شما بالا باشد.

سطوح بالای چربی خون هم تری گلیسیرید و هم LDL (چربی مضر) می تواند علامت هشدار برای بالا بودن میزان چربی در کبد شما باشد.

  • اگر ابتلا شما به دیابت تشخیص داده شده است.

اگر ابتلا شما به دیابت مشخص شده است حتما باید از نظر کبد چرب بررسی لازم صورت گیرد. در یک بررسی از ۱۰۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ بیش از ۶۵% آن ها حتی بدون آنکه بدانند مبتلا به کبد چرب بودند.

  • در صورتیکه مبتلا به فشار خون بالا هستید.

در مطالعات مشخص شده است که افراد مبتلا به بیماری کبد چرب سه برابر بیشتر افراد نرمال احتمال ابتلا به فشار خون بالا دارند. بطور کلی اگر شما مبتلا به کبد چرب هستید و یا فکر می کنید ممکن است کبد چرب داشته باشید کنترل فشار خون صبحگاهی و بخصوص حفظ سلامت قلب اهمییت بالای دارد. مشکلات قلبی عروقی از علل مرگ در بیماران مبتلا به کبد چرب محسوب می شود.

علائم کبد چرب | سونوگرافی پستان اصفهان | رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

  • شخص دیگری در خانواده شما مبتلا به کبد چرب باشد.

به طور کلی در برخی افراد یک زمینه ژنتیکی ابتلا به کبد چرب وجود دارد. در یک سری از مطالعات مشخص شده ابتلا به التهاب کبد ناشی از کبد چرب (که نوع خطرناک کبد چرب است. و می تواند منجر به سیروز کبدی شود) در برخی خانواده ها بیشتر است. در آن مطالعات مشخص شد خطر ابتلا مرحله پیشرفته بیماری کبد چرب اگر یکی ازافراد خانواده مبتلا باشد سیزده برابر افزایش پیدا می کند.

  • شما همیشه احساس خستگی می کنید.

همانطور که گفته شد بیماری کبد چرب در معاینه بالینی هیچگونه علائمی ندارد. به همین دلیل در حقیقت تشخیص آن بدون انجام تست خون و سونوگرافی و بخصوص انجام الاستوگرافی (فیبرواسکن) امکان پذیر نیست. ولی هنگامی که کبد چرب بطرف مراحل پیشرفته یا سیروز کبدی پیشرفت می کند شما ممکن است شروع به پیدا کردن علائمی نظیر خستگی و ضعف شوید.

به دلیل اینکه اثرات سیروز دائمی است و می تواند منجر به سرطان کبد شود اهمیت حیاتی دارد تا شما با پزشکتان در صورت بروز این علائم مشورت کنید و به یاد داشته باشید با انجام الاستوگرافی (فیبرواسکن) به راحتی و بدون نیاز به انجام روش دردناک نمونه برداری سوزنی (بیوپسی) می توان پیشرفت بیماری کبد چرب به طرف سیروز کبدی را در مراحل اولیه تشخیص داد.

  • اگر شما در قسمت راست وفوقانی شکم احساس درد می کنید.

این هم یک علامت عمومی است که تا آشکار شدن سیروز کبدی بروز نمی کند. به دنبال ایجاد سیروز مایع در شکم تجمع پیدا می کند واگر این مایع عفونی شود شما درد شکم را تجربه می کنید.

  • اگر شما احساس گیجی می کنید.

گیجی یک علامت مشکلات کبد ی بسیار شدید است. در مراحل پیشرفته که کبد قادر به انجام وظایف طبیعی خود نیست و نمی تواند مواد سمی را بدن تجزیه کند این مواد وارد جریان خون شده و به مغز می رسند که می تواند باعث گیجی و سردرگمی شوند.

درپایان امیدواریم که هموطنان عزیز با توجه به این موارد از بروز کبد چرب و پیشرفت آن به مراحل غیر قابل جبران پیشگیری کنند.

صفحه ی رسمی اینستاگرام رادیولوژی سرو (سونوگرافی پستان اصفهان) را دنبال کنید.

جهت تماس با رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو اینجا کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی رادیولوژی و سونوگرافی تشخیصی سرو-دکتر نینا زاهدی نژاد (سونوگرافی پستان اصفهان):

درجه بندی کبد چرب در سونوگرافی

مزایا کلی فیبرواسکن کبد

روشهای درمان کبد چرب

روشهای تشخیص کبد چرب

بیماری کبد چرب چیست؟

روش انجام سونوگرافی کبد چرب

بررسی کبد چرب الکلی و کبد چرب غیره الکلی

Leave a Comment